Duurzaam overleven

‘Na mijn studie ging ik op zoek naar een bedrijf waar ik wilde werken. Een bedrijf dat mijn visie en drive deelt en bewust en actief bezig is met verduurzaming. Daar wil ik bij horen, daar hoor ik thuis. Met een open sollicitatie koos ik voor Neste. Maar misschien koos Neste, met haar missie en visie, al wel eerder voor mensen zoals ik’, stelde young professional Tes Apeldoorn onlangs in haar talk bij ons jaarevenement Deltavisie 2021. Het klinkt haast mystiek, maar eigenlijk is het heel logisch…

Bedrijven met duurzame ambities komen gemakkelijker aan getalenteerde mensen als Tes, dan bedrijven zonder uitgesproken doelstellingen. Mogelijk ligt daar meteen een belangrijke oplossing voor de toekomst. De transitie die we als samenleving en industrie willen, maar vooral ook moeten doormaken, ligt niet alleen in handen van de huidige generaties, maar vooral in die van de nieuwe generaties.

‘Strategische moed van bedrijven versterkt de aantrekkingskracht. En dat is een ‘circulaire’ opstuwing.’

Overleven
Jonge mensen kiezen steeds meer voor een bedrijf dat bij hun persoonlijke denkbeelden en maatschappijvisie past. Helemaal als er een tekort is aan – met name technisch geschoold – personeel. Want dan hebben jonge mensen het voor het uitkiezen. Waar voorheen een hoog salaris en een dikke leaseauto vaak de doorslag gaven, lijken nu ook andere factoren mee te spelen.
Strategische moed van bedrijven versterkt de aantrekkingskracht. En dat is een ‘circulaire’ opstuwing. Als bedrijven talentvolle en creatieve mensen kunnen aantrekken, kunnen zij ook eerder stappen maken die nodig zijn. Omdat die talentvolle mensen ook eerder een bijdrage daaraan kunnen leveren.
Misschien klinkt het optimistisch, maar ik gooi hem er toch in. Alleen daarom al zullen bedrijven met duurzame en innovatieve ambities eerder succes hebben en gemakkelijker tot groei en bloei komen. Zo zal steeds meer het kaf van het koren worden gescheiden. Een kwestie van overleven dus!

Wim Raaijen
wim@industrielinqs.nl | @WimRaaijen

 

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Sign up

Sign up