Techniekheld

 

Afwisselend avontuur als monteur buitendienst

Jorn ter Braak (33 jaar) is ooit opgeleid als autodiagnosetechnicus, maar miste het avontuur. Dat vond hij wel in zijn baan als monteur buitendienst bij rotating equipmentspecialist Facta. De ene week staat hij te sleutelen aan boord van een schip, en de week erop fungeert hij als voorman van een groot project in de chemische industrie.

Dagmar Aarts
geanimeerde-knop

Wat doe je voor werk bij Facta?
‘Ik ben monteur buitendienst voor de industrietak. Het is heel afwisselend werk. Gisteren werkte ik bij een staalfabriek en van de week werk ik in de scheepvaart. Die afwisseling is het leukste van mijn baan. Wij hebben een breed aantal klanten met de daarbij horende verschillende disciplines. De ene klant wil graag dat het werk snel en verantwoord gebeurt, de andere klant kan juist weer de nadruk leggen op veiligheid en secuur werk.’

Hoe lang werk je bij een klant?
‘Dit verschilt enorm per project. De werkzaamheden aan boord van het schip duren waarschijnlijk drie weken. Maar vanmiddag werk ik bij een klant waar ik in een dagdeel klaar ben. Er zijn een aantal klanten waar ik met enige regelmaat projecten uitvoer. Daar ben ik het gezicht van Facta. Dat vind ik ook leuk. Buitendienstmonteurs worden ook wel de ambassadeurs van de zaak genoemd.’

Hoe ben je monteur buitendienst geworden?
‘Van origine ben ik opgeleid tot autodiagnosetechnicus. Ik loste storingen aan personenauto’s of bedrijfswagens op. Dan heb je veel te maken met dezelfde merken auto’s met dezelfde klachten. De uitdaging was snel verdwenen. Wat ik miste was het avontuur dat ik nu heb, dus de overstap was makkelijk gemaakt. Hier heb ik met veel meer verschillende facetten, situaties en klanten te maken.’

Wat wil je in de toekomst nog doen?
‘Ik wil uiteindelijk een projectleider worden. Maar dat is voor mij verre toekomst, eerst wil ik een functie als voorman.’

Bij een grote onderhoudsstop bij Shin-Etsu afgelopen voorjaar was je al een van de voormannen. Hoe was dat?
‘Bij mijn vorige werkgever heb ik soortgelijke functies gehad, maar waren de projecten kleiner en stuurde ik een minder grote groep aan. We hadden dan maar drie of vier projecten tijdens één fabrieksstop. Bij Shin-Etsu liepen er wel tien tot vijftien projecten per dag. Tijdens zo’n stop moet je veel flexiber handelen en word je meer betrokken bij de werkvoorbereiding. Je hebt te maken met de wensen en strakke planning van de klant. Gelukkig liepen wij vanwege de goede samenwerking met ons team wij voor op de planning.’

Wat doe je na zo’n project?
‘Ik blijf graag betrokken in de financiële afhandeling en vraag na of de klant tevreden is. Dan zie je waar eventueel te veel kosten worden gemaakt en waar het werk efficiënter kan. Ik ben nauw betrokken bij de projecten die ik doe. Ik wil niet de deur uitstappen bij een klant en me er dan niks meer van aantrekken.’

Jorn ter Braak (Facta): ‘Ik wil niet de deur uitstappen bij een klant en me er dan niks meer van aantrekken.’

Techniekhelden

De industrie wemelt van de techniekhelden die in de anonimiteit hun werk doen. Want hoe kunnen we de basisproducten maken voor auto’s, smart phones of medicijnen zonder technici die de machines en installaties in conditie houden? De techniekheld mag wat ons betreft best eens op het podium worden gehesen. Ben of ken jij iemand in de procesindustrie of energiesector die enthousiast kan vertellen over zijn of haar beroep? Laat het ons weten via redactie@industrielinqs.nl. Dan laten wij in ons magazine de grote verscheidenheid aan beroepen in de industriële omgeving zien.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Sign up

Sign up