‘Aandacht voor veiligheid is er continu’

Air Liquide Rozenburg won onlangs de VOMI Safety eXperience Award. Een goede sfeer, laagdrempeligheid en het hebben van een dagdienstploeg zijn volgens André Rekveld en Rob Laarman de elementen die zorgen voor een veilige werkomgeving. Maar van achterover leunen en vergenoegd genieten van deze winst is er niet bij. Laarman: ‘Het is geen groot sporttoernooi met de winst als ultiem eindresultaat. Voor veiligheid moet continu aandacht zijn.’

Laura van der Linde

 

Rob Laarman is SHEQ-manager op Air Liquide Rozenburg. Natuurlijk is hij trots en natuurlijk is de winst gevierd. ‘Zeker. Successen moet je vieren. We hebben, met eigen medewerkers en met contractors, een klein barbecuefeestje gehouden.’

Goede sfeer
André Rekveld was de afgelopen vijf maanden interimmanager op Rozenburg. Zijn eigenlijke functie is operations director Air Liquide Benelux. ‘Vanuit die rol stuur ik meerdere sitemanagers aan. Ik heb deze functie er tijdelijk naast gehad. Deze taak wordt nu overgenomen door Philippe Engels.’ Rekveld kent het bedrijf dus goed en een prettige, familiaire sfeer is volgens hem Air Liquide eigen. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat een goede sfeer op alle manieren positief bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Het zorgt voor gemotiveerde medewerkers die op elkaar letten, die beschermend zijn richting elkaar.’ Het maakt ook dat je elkaar durft aan te spreken als het gaat over veiligheid. ‘Hoewel daar ook nog wel een uitdaging ligt om dat nog wat te verbeteren’, voegt Rekveld hier eerlijk aan toe. Hij en Laarman maken zelf deel uit van het MT en het blijft makkelijker om vanuit deze rol mensen aan te spreken op onveilig gedrag. ‘Maar durven medewerkers elkaar onderling aan te spreken? Natuurlijk gebeurt het wel als ze zien dat er echt een gevaarlijke situatie op de loer ligt. Maar ga je tegen je collega zeggen dat hij de trapleuning vast moet houden? Het zou wel moeten, maar ik begrijp dat dit lastig is. Ik denk dat veel bedrijven hier mee worstelen.’
De VOMI Safety eXperience Award wordt uitgereikt aan het bedrijf waar werknemers van dienstverleners de beste veiligheidsbeleving hebben. Rekveld: ‘Het winnen van deze prijs laat zien dat de buitenwereld een goede veiligheidsbeleving ervaart. Het is dus een soort publieksprijs, erkenning voor onze inzet. We zijn goed op weg.’

Rob Laarman: ‘Als het gaat over veiligheid, mag de aandacht nooit verslappen.’

Dat betekent niet dat het nu ‘klaar’ is. ‘Als het gaat over veiligheid, mag de aandacht nooit verslappen. Voor veiligheid moet continu aandacht zijn en daar waar je kunt verbeteren, moet je dit oppakken’, aldus Laarman. Op het gebied van ‘elkaar aanspreken’ heeft Air Liquide Rozenburg gezocht naar een aanpak om dit te verbeteren. Laarman: ‘We zijn ooit begonnen met observatierondes. En ja, dat was net zo schoolmeesterachtig als het klinkt. Het waren voornamelijk inspecties met een technische inslag. Daar zijn toen gedragsobservaties bijgekomen, maar die hadden nog steeds de lading ‘van bovenaf op de vingers kijken’. Dat moest anders.’
Zo ontstond anderhalf jaar geleden het concept ‘Talking makes sense’ waarbij medewerkers worden aangespoord om met elkaar in dialoog te gaan over veiligheid. ‘Het concept is een communicatiemiddel dat medewerkers en contractors een handvat geeft om elkaar aan te spreken. Weg met de drempels, weg met het niveauverschil. Elkaar aanspreken doe je omdat de veiligheid van de ander, en die van jezelf, je aan het hart gaat.’
Waar dit concept ook sterk op inzet, is de waarom-vraag. ‘Ik wil graag dat mensen weten waarom specifieke veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn. Wat zijn de consequenties als het fout gaat?’ Verder is Air Liquide heel duidelijk over de consequentie van het bewust negeren van de veiligheidsregels. ‘Wil je je niet aan die regels houden, dan wil je hier niet werken. Het gebeurt zelden dat we mensen weg sturen, maar het is wel eens voorgekomen’, vertelt Laarman.

Laagdrempelig
Air Liquide Rozenburg blijft scherp als het gaat om het verbeteren van de veiligheid. Laarman: ‘We participeren in een onderzoek van RIVM-DCMR naar de ‘Just Culture’. Vopak en Shell Pernis sluiten ook aan, dus we bevinden ons in goed gezelschap.’ De bedrijven willen graag van elkaar leren. Laarman denkt dat op de site Rozenburg nog te vaak reactief wordt gehandeld. ‘Hoe buigen we dit om naar proactief? Dus geen beslissingen nemen over gereedschap of een werkwijze na een incident, maar van tevoren bedenken hoe dit veiliger kan. We moeten die discussie naar voren zien te trekken. Daar valt voor ons nog wel iets te winnen.’
Waar het bedrijf jaren geleden al een grote stap mee heeft gezet, is de introductie van de dagdienstploeg. Rekveld: ‘Dit is een belangrijk element van de bedrijfsvoering op Rozenburg. Deze mannen hebben uitgebreide actuele kennis over de plant en over de besturingssystemen. Zij zijn de experts, hebben het totaaloverzicht en geven werkvergunningen uit. Verder zijn zij zeer zichtbaar in de fabriek en laagdrempelig benaderbaar. Wat mij betreft is dat de essentie van onze manier van veilig werken.’ Laarman vult aan: ‘Deze ploeg heeft ook een belangrijke rol tijdens turnarounds. De dagdienstoperators zijn een soort extra slot. Zij controleren of de LOTO’s goed zijn aangebracht. Toetsen, controleren, aftekenen. Hier besteden we veel aandacht aan.’ Rozenburg heeft niet voor niets een Air Liquide Innovatie Award gewonnen voor de best practice met betrekking tot een zelfontwikkelde LOTO-muurkrant. ‘Het gaat over communiceren, openheid, voor elkaar zorgen. Kortom, het gaat hier over mensen. De menselijke maat in veiligheid. Daar draait alles om.’

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Sign up

Sign up